Media Pembelajaran Interaktif 2D untuk Mata Pelajaran Matematika Bangun Ruang
Keywords:
Mathematics, 2D interaction, interactive learning media, geometry, elementary schoolAbstract
The focus of this research is on designing an alternative interactive 2D learning media specifically for plane geometry for students. The goal is to provide an interactive learning media option on geometry at school. The plane geometry material is combined with 2D interactive media using interactive learning media and Game Development Life Cycle (GDLC) methods. This learning media integrates plane geometry content, game scenarios, and interactive elements to create an engaging and realistic learning experience. The expected outcome of this research is an engaging learning media for students to learn plane geometry and to facilitate educators in delivering this material effectively.
References
S. Nurfadhillah et al., “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Melalui Aplikasi Quiziz Pada Pelajaran Matematika Vi Sdn Karang Tengah 06,” PENSA J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 2, pp. 280–296, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
R. Rahmah, H. Susilo, and L. Yuliati, “Pengembangan Media Interaktif Tema ‘Sehat itu Penting’ untuk Meningkatkan Literasi Digital pada Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 6, no. 1, p. 70, 2021, doi: 10.17977/jptpp.v6i1.14388.
S. Mulyani, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS GAME EDUKASI UNTUK MENINGKATKAN LITERASI DAN NUMERASI PADA SISWA,” J. Pendidik. dan Media Pembelajaran, vol. 2, no. 3, 2022, doi: 10.56248/educativo.v1i1.40.
E. Satria, D. Suseno, I. P. Hikariantara, A. I. Wijayanti, and A. F. Pane, “Pengembangan Media Interaktif Perpindahan Panas (Minterinas) dengan Game Menggunakan Pemrograman Berbasis Blok Scratch untuk Mahasiswa,” J. Basicedu, vol. 7, no. 4, pp. 2396–2405, 2023, doi: 10.31004/basicedu.v7i4.5200.
S. Rahmawati, Manggalastawa, and Suhirno, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas V Sd N 1 Ternadi Kudus Dalam Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” J. Anal. Ilmu Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 32–39, 2024.
S. J. Purnama and P. Pramudiani, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Slide pada Materi Pecahan Sederhana di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2440–2448, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i4.1247.
K. J. Atmajaya et al., “MULTIMEDIA INTERAKTIF EDUKASI PENYEBAB,” vol. 1, no. 1, pp. 9–18, 2024.
N. Adhaeni, R. N. H. Arif, and Nuraeni, “Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Adobe Animate CC untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik pada Materi Suhu dan Kalor,” J. Pemikir. dan Pengemb. Pembelajaran, vol. 6, no. 2, pp. 1223–1230, 2024, [Online]. Available: https://www.ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/1212
S. Supriadi, “Rancang Bangun Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 309 Ujung Bassiang Menggunakan Aplikasi Adobe Flash,” Cokroaminoto J. Prim. Educ., vol. 4, no. 2, pp. 213–218, 2021, doi: 10.30605/cjpe.422021.1400.
D. P. A. Yuliana Kasuma Dewi, I. G. A. T. Agustiana, and N. W. Rati, “Media Interaktif Berbasis Games-Quiz Materi Tumbuhan Muatan IPAS Kurikulum Merdeka Untuk Kelas IV,” Educatio, vol. 18, no. 1, pp. 61–75, 2023, doi: 10.29408/edc.v18i1.18656.
F. Azizatunnisa, T. Sekaringtyas, and U. Hasanah, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Game Edukatif Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Opt. J. Pendidik. Fis., vol. 6, no. 1, pp. 14–23, 2022, doi: 10.37478/optika.v6i1.1071.
A. M. Candra and T. S. Rahayu, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Tematik di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2311–2321, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i4.1212.
A. Sholihah, A. Fauzi, and Y. Agustyarini, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Game Power Point Materi Siklus Makhluk Hidup Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” Attadrib J. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 5, no. 2, pp. 158–165, 2022.
W. Nafisah, “Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Pada Materi Gaya Dan Gerak Di Kelas IV SDN Tanjung Jati 1,” Res. J., vol. 9, no. 1, pp. 1–14, 2021.
L. Husniah, B. F. Pratama, and H. Wibowo, “Gamification And GDLC (Game Development Life Cycle) Application For Designing The Sumbawa Folklore Game ”The Legend Of Tanjung Menangis (Crying Cape)”,” Kinet. Game Technol. Inf. Syst. Comput. Network, Comput. Electron. Control, vol. 3, no. 4, pp. 351–358, 2018, doi: 10.22219/kinetik.v3i4.721.
R. Ramadan and Y. Widyani, “Game development life cycle guidelines,” 2013 Int. Conf. Adv. Comput. Sci. Inf. Syst. ICACSIS 2013, no. September 2013, pp. 95–100, 2013, doi: 10.1109/ICACSIS.2013.6761558.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ihsan Verdian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.